Barva avtomobila in segrevanje
Trenutno vozim moder avto brez klime, ki se poleti nevzdržno segreje. Sedaj kupujem drugega (ne zaradi vročine). V mislim imam seveda rabljen avto. Če ni imel klime sprva sploh nisme več gledala naprej, vendar sem ugotovila, da dobiti avto, ki mi bo všeč, ki bo varen in ki bo imel še klimo sploh ne bo tako lahka naloga, kot sem si mislila. Naknadne vgradnje klime pa si vsaj zaenkrat ne morem privoščiti. Razmišljam, da se pa morda svetlejše barve segrejejo bistveno manj in da sploh ni potrebno komplicirati. V mislih imam predvsem rumeno. Kakšne so vaše izkušnje?
Ne vem, no, s toplomerjem nisem ravno skakljala po avtomobilu, ampak: najprej smo imeli bel avto (brez klime), letos smo kupili večji avto, črn, s klimo.
In iz lastnih izkušenj ti lahko povem, da me poleti v belem avtu niti ni tako motilo, da ni klime (živim na Primorskem, da ne bo pomote), v črnem pa si kakšnega pohajkovanja brez klime ne morem predstavljat.
Morda pa ima prav juve..in je vse samo v glavi…
Ja, vsi avtomobili se na soncu hudičevo segrejejo. Temni še dosti bolj (kli*c pa ta fizika, a mora zmer delovat :))). Zelo pa priporočam tiste zaslone za na vetrobransko steklo, kadar je avto parkiran. Sploh je fino dati par sto tolarjev več in kupiti prevlečenega z alufolijo, da odbija svetlobo, sam material pod folijo je pa neka sendvič struktura podobna tistim vrečkam z mehurčki, ki varujejo pred mehanskimi poškodbami. Tovrstni zaslon občutno zmanjša temperaturo v na soncu parkiranem vozilu.
V mislih sem imel tiste, ki so prekriti z neke vrste alu folijo, torej s srebrnim odsevom. Najbrž pomaga tudi rdeči, samo kolikor poznam fiziko bi raje izbral prvega ;). Ponavadi imajo na dveh koncih tudi tiste gumijaste priseske, za pritrditev na steklo. Dobi se jih pa najbrž v večini trgovin z avtoopremo (bencinske črpalke, tudi veliki nakupovalni centri imajo najbrž v oddelku z avtotehniko), kje točno pa žal ne vem.
Pa še malo fizike…
Temno barvo vidimo temno zato, ker absorbira vase večino svetlobe. Če jo absorbira, to pomeni, da se na njej spremeni v toploto.
Svetlo barvo vidimo svetlo zato, ker odbije večino svetlobe, ta odboj pa pade tudi v naše oči. Torej je absorbirane svetlobe mnogo manj, s tem pa tudi toplote.
Za samo segrevanje avtomobila pa je zelo pomemben čas, v katerem je izpostavljen svetlobi. Če predstavlja črn avto pri močnem soncu ekvivalent recimo 3 KW močnega radiatorja, predstavlja bel recimo 1 KW. Kar pomeni, da se bo bel avto v treh urah segrel natanko tako, kot črn v eni uri. Avto pa se lahko segreje le do določene temperature, ko jo doseže, pa hlajenje okoliškega zraka in sevanje toplote iz avtomobila zagotavljata, da se temperatura ne bo več dvigovala.
Iz tega sledi, da se pri krajši izpostavljenosti soncu svetli avtomobili bistveno manj segrejejo od temnih. Pri daljši izpostavljenosti (recimo 8 ur na asfaltiranem parkirišču) pa oba dosežeta približno enako končno temperaturo. Je pa res, da je temen avto akumuliral bistveno več toplote, torej se bo tudi mnogo počasneje ohladil od svetlega, saj klima lahko ohladi zrak, ne more pa blokirati toplotnega sevanja iz mase avtomobila. Zato so zadnja leta veliki avtomobili, ki imajo velike površine, izpostavljene soncu, pretežno srebrnih nians (maximalno odbijanje žarkov).
Seveda je razlika in to zelo velika!
npr. Enkrat septembra, ki so vsi avti različne barve enako dolgo stali na parkirišču (nekaj ur), sem jih potipal.
beli avto – hladen pleh
rdeč avto – topel na dotik
rjavi avto – zelo zelo segret (vroč) pleh s tem pa tudi notrajnost avta
Skratka drži nekako tisto kar je že prej Roman napisal.
mislim. da so v avtomagazinu testirali te folije in je bila razlika med najdražjo z vesoljsko nasa tehnologijo in navadnim kartonom 2 stopinji (btw, ena je bila celo boljša. tak da te folije so bolj ali manj napizditis.)
je pa bilo v avtu namesto 50, 35 stopinj, če se ne motim. kar nekaj. v bistvu je vseeno, kaj zatakneš na šipo. pomembno je edino to, da se čmbolj udobno da namestit, ker pri nekaterih moraš bit kar spreten. jaz mam kar eno reklamno, srebrno in sem kar zadovoljen.