Mit ali resnica: kopanje v mrzli vodi izboljšuje duševno zdravje

B. P. , 10. marec 2022.

Kopanje v morju sredi zime, namakanje v čebru ledeno hladne vode ali mrzel tuš, naj bi izboljšali imunski sistem, učinke pa naj bi pustili tudi na našem duševnem zdravju. 

Že Hipokrat je verjel, da vodna terapija zmanjšuje utrujenost, zdravniki v osemnajstem stoletju pa so hladne kopeli priporočali vsem z visoko temperaturo in rahitisom. Danes vsi pristaši hladne vode pravijo, da jih ta poživi, zbistri glavo in jim pomaga pri premagovanju stresa. Nekateri pravijo, da jim pomaga tudi pri spopadanju z žalovanjem, anksioznostjo, depresijo in drugimi duševnimi težavami. 

Pisateljica knjig za samopomoč Mel Robbins je v začetku leta na svojem TikToku objavila video, v katerem je pri minus enajstih stopinjah s kladivom razbila led, da bi se se namočila v sodu z ledeno hladno vodo.

Robbinsova se zgleduje po tako imenovani Wim Hof metodi, ki izpostavljenosti mrazu dodaja še dihanje in meditacijo. Prvotni šok in panika ob stiku s hladno vodo nadomesti občutek sproščenosti, ko se njene misli umirijo. “Voda je še vedno mrzla, toda anksioznost izgine,” pravi Robbins. 

@melrobbins This is me taking advantage of the #winter weather in #Vermont to sit in an #icebath 🥶 #melrobbins #wimhof #coldexposuretherapy #wimhofmethod #fypシ ♬ original sound – Mel Robbins

Wim Hof, po katerem je metoda dobila ime, je ekstremni športnik in fitnes guru. Pri njegovi metodi gre za potopitev v ledeno mrzlo vodo, medtem ko obstajajo tudi bolj aktivne verzije izpostavljenosti hladni vodi. Mental Health Swims, neprofitna britanska organizacija tako organizira plavanje v ledeno mrzli vodi. Plavanje v mrzlem morjem je postalo celo tako priljubljeno, da so prešli od enega dogodka na kar 80 organiziranih skokov v morje v letu 2019. 

Študije sicer še niso pokazale, da bi takšne metode dejansko izboljševale duševno zdravje, toda nekatere raziskave kažejo, da se s potopitvijo v hladno vodo izboljšata razpoloženje in splošno počutje.

Leta 2020 so raziskovalci v Veliki Britaniji ugotovili, da sta se razpoloženje in splošno počutje 61 ljudi, ki so deset tednov plavali v mrzli morski vodi, izboljšalo v primerjavi z njihovimi prijatelji in družinskimi člani, ki so jih le opazovali z obale. Dve leti pred tem pa 24-letna ženska s težavami z depresijo in anksioznostjo po štirih mesecih plavanja ni več potrebovala zdravil. 

Dosedanje raziskave so obetavne in hladna voda ima zagotovo pozitivne učinke, toda vprašanje je, ali gre pri tem le za placebo učinek. Ta se pojavi zaradi pozitivnih pričakovanj, ki jih imajo glede plavanja in namakanja v mrzli vodi.

Strokovnjaki se sprašujejo tudi, kaj točno je pri hladni vodi tako zdravilnega. Nekateri menijo, da gre v resnici za številne dejavnike: fizično aktivnost, socializiranje, preživljanje časa na svežem zraku in sprejmanje novih izzivov – vse to pa izboljšuje naše duševno zdravje. 

Toda, ali je hladna voda ključna? 

Nekateri strokovnjaki v hladni vodi vidijo kemijske učinke, ki vplivajo na naše počutje. Hladna voda na primer sproži stresne hormone, ki človeka zbudijo in zbistrijo, hladna voda pa sproži tudi parasimpatični del živčnega sistema, ki pomaga telesu, da se sprosti. Po namakanju v hladni vodi se sproži tudi dopamin, ki ljudi napolni z zadovoljstvom.

Obstaja tudi hipoteza, da šok ob stiku s hladno vodo ljudem pomaga, da se lažje spopadajo s stresom tudi v vsakdanjem življenju. 

Foto: Unsplash

Kako nevaren je lahko stik z ledeno hladno vodo? 

Strokovnjaki vedo več o nevarnostih kot o terapevtskih učinkih hladne vode. Eden izmed najbolj očitnih nevarnih posledic je hipotermija, ki se pri odraslih običajno pojavi v tridesetih minutah. Prvotni šok ob stiku z vodo pa lahko povzroči aritmijo in celo srčno kap, tveganje za aritmijo pa se še poviša, če ob prvotnem šoku namenoma potopite obraz v vodo. Zaradi šoka pogosto sopemo, kar lahko sproži tudi hiperventilacijo. 

Strokovnjaki priporočajo, da se pred takšnimi vodnimi terapijami pogovorimo z zdravnikom in pridružijo organiziranim skupinam, ki plavajo v morju.

New Report

Close