Ste dobri do ljudi okoli sebe?

15. avgust 2022
Foto: Pexels

Nežnost in prijaznost do ljudi okoli nas spodbujata proizvodnjo dopamina, serotonina in oksitocina (kemikalije sreče) v našem telesu.

Dejanja ljubezni oz. prijaznosti so naš način, da ostanemo povezani z ljudmi okoli sebe. Raziskave kažejo, da ljudje, ki opravljajo prostovoljna dela, poročajo o nižjih nivojih tesnobe in boljšem spanju. In dobra dejanja so odličen način, da izboljšamo kvaliteto ne le svojega življenja ampak tudi kvaliteto življenja drugih.

Dobra dejanja so zdravilo za negativnost

Za večino od nas je bilo zadnjih nekaj let še posebej težko. Pandemija COVID-19 nas je mnoge zadržala doma, odrezane od prijateljev, širše družine in sodelavcev ter poslabšala naraščajočo epidemijo osamljenosti po vsej državi.

Po podatkih Kaiser Family Foundation je več kot 30 odstotkov odraslih poročalo o simptomih tesnobe in depresije med pandemijo – v primerjavi z 11 odstotki leta 2019. Smrti zaradi prevelikih odmerkov – zlasti zaradi sintetičnih opiatov – še naprej naraščajo.

Poleg tega se je letna stopnja samomorov po svetu med letoma 2000 in 2020 povečala za 30 odstotkov: z 10,4 samomora na 100.000 ljudi na 13,5. Z naraščajočo inflacijo, podnebno krizo, trajajočo ukrajinsko-rusko vojno, nenehnimi političnimi prepiri in škodljivimi sporočili na družbenih omrežjih se zdi, da je svet bolj krut in bolj zagrenjen kot kdaj koli prej.

Kot posamezniki ne moremo odpraviti ogromnih težav, s katerimi se soočata naša družba in naš planet, morda pa lahko naredimo majhne korake, da v svoja življenja in življenja ljudi okoli nas vnesemo nekaj pozitivnosti. S tem lahko pomagamo nam in drugim, da kljub slabim novicam in težkim časom nihče od nas ni sam in da je v življenju treba ceniti pozitivne stvari.

Foto: Pexels

Koncept “naključnih dejanj prijaznosti” ni nov. Besedno zvezo je leta 1982 skovala Anne Herbert, ki je napisala knjigo Random Kindness and Senseless Acts of Beauty. Skoraj 40 let pozneje fundacija Born This Way Lady Gage sponzorira letni poziv #BeKind21, ki vabi udeležence, da prvih 21 dni v septembru vsak dan izvajajo naključno dejanje prijaznosti. Njihov moto je preprost: “Svet je težak. Dvignimo drug drugega.”

Dobra dejanja izboljšajo mentalno zdravje

Študija, ki jo je izvedel Harris Poll v sodelovanju s fundacijo Born This Way, je preučevala več kot 2000 mladih v ZDA, starih od 13 do 24 let. Študija je raziskala, kako mladi opredeljujejo prijaznost, vpliv prijaznosti na duševno zdravje in kako mladi uporabljajo prijaznost za spopadanje s trenutnimi krizami. Večina jih je dejala, da bi občutenje več prijaznosti izboljšalo njihovo psihično počutje – bodisi od drugih (73 odstotkov), njih samih (74 odstotkov) ali opazovanja v svetu okoli njih (71 odstotkov).

Študija z Japonske je vprašala ljudi, naj “preštejejo” število prijaznih dejanj, ki jih naredijo v enem tednu, nato pa so izmerili njihov subjektivni občutek sreče, hvaležnosti in dosežkov. Ugotovitve študije kažejo, da lahko preprosto dejanje “štetja prijaznosti” ustvari “navzgor usmerjeno spiralo” pozitivnih čustev in izboljšanega počutja. Kar pomeni, da če smo pozorni na svoje dobra dejanja, jih bomo storili več.

Foto: Unsplash

Poleg tega obstaja nekaj dokazov, da lahko prijaznost dejansko poveča raven določenih kemikalij v naših možganih, vključno z oksitocinom, dopaminom in serotoninom, kar vodi do tega, kar so nekateri zdravniki imenovali “hipertenzija”.

Te snovi lahko pomagajo pri lajšanju bolečin, krepijo socialne vezi in izboljšajo razpoloženje. Prijaznost je naše darilo drug drugemu, svetu in našemu najboljšemu jazu.

Dobra dejanja, ki jih lahko storite

Če delimo prijaznost z drugimi, lahko ustvarimo učinek valovanja in vplivamo na druge, da svoja dejanja prijaznosti delijo s še več ljudmi in tako naprej. Obstaja veliko preprostih stvari, ki jih lahko naredimo, da ustvarimo to “navzgor usmerjeno spiralo” pozitivne energije, ne le v naših življenjih, temveč v širši skupnosti:

  • Povejte prijateljem, da mislite nanje s klicem ali besedilnim sporočilom ali pa jim pošljite navadno razglednico.
  • Pošljite paket dobrot nekomu, ki ga morda ne vidite pogosto ali preživlja težko obdobje.
  • Vadite aktivno poslušanje drugih ljudi. Posvetite jim svojo vso pozornost in svoj čas.
  • Pomagajte, kjer lahko. To je lahko v obliki kuhanja obroka za nekoga, pometanje sosedovega pločnika, prevoza prijatelja ali družinskega člana, kadar je to potrebno, ali prostovoljnega dela v hranilnici, knjižnici ali na vrtu skupnosti.

Kot je rekel Henry James: “Tri stvari v človeškem življenju so pomembne: prva je biti prijazen; druga je biti prijazen; in tretja je biti prijazen.”

 Izzovite se, da boste v naslednjih sedmih dneh izvedli sedem prijaznih dejanj.

New Report

Close