Ste tudi vi pozimi bolj žalostni?

Barbara Petrovčič, 16. december 2021.
Avtor: Unsplash

Zimski čas je za številne zelo naporen, še toliko težje pa je funkcionirati, če trpite za “zimsko depresijo”.

S sezonsko razpoloženjsko motnjo, ki jo imenujemo tudi SAD (Seasonal Affective Disorder) ali po slovensko SRM (Sezonska razpoloženjska motnja), se spopada veliko ljudi. Simptomi, ki so sicer značilni za “običajno” depresijo, se pojavljajo le ob določenem letnem času in so lahko zelo moteči za naše vsakdanje življenje. 

Sezonska depresija se tako vsako leto začne in konča ob istem času. Večina ljudi se spopada z zimsko depresijo, zaradi katere smo povsem brez energije in slabe volje. Redkeje se motnja pojavlja spomladi oziroma poleti. 

Možni simptomi

  • neprestana slaba volja
  • izguba interesa za vsakdanje aktivnosti
  • razdražljivost
  • občutki obupa, slabe vesti 
  • nizka podoba in občutki manjvrednosti
  • potreba po joku
  • anksioznost
  • zmanjšana potreba po spolnosti
  • manjša želja po druženju in socialnih stikih

Diagnozo sezonske razpoloženjske motnje se lahko potrdi pod tremi pogoji: 

  1. Če se depresija pojavlja vsako leto ob podobnem času,
  2. če obdobju depresije sledi obdobje brez depresije,
  3. če so se simptomi ob določenem letnem času ponovili vsaj dve leti zapored.

Kako zmanjšati vpliv sezonske motnje?

1. Odgrnite zavese

Vzrok za motnjo še ni povsem znan, toda tako imenovano zimsko depresijo povezujejo tudi s pomanjkanjem vitamina D, ki ga naše telo proizvede s pomočjo sončne svetlobe. Sončna svetloba tako regulira naše razpoloženje, zato odgrnite zavese in kar se da uživajte v naravni svetlobi.

Pozimi se tudi zgodaj stemni, zaradi česar je dnevne svetlobe še manj. Razmislite o nakupu posebnih svetilk s toplo svetlobo, ki simulirajo sončno svetlobo. 

2. Razmislite o barvah vaših sten

Če se spopadate z sezonsko razpoloženjsko motnjo, potem je vredno razmisliti o barvah sob, v katerih živite. Barve namreč močno vplivajo na naše razpoloženje in v obdobju, ko naše dobre volje primanjkuje, razmislite o barvah.

Rdeča je na primer topla barva, toda v nas lahko sproži razdražljivost, medtem ko je modra po eni strani pomirjujoča, lahko po drugi strani deluje preveč hladno. Strokovnjaki svetujejo, da izberete nevtralno barvo s toplim podtonom, ki bodo delovale domače. 

3. Sobne rastline pomirjajo

Zelena barva učinkuje zelo pomirjujoče, o čemer smo že pisali tudi pri predmenstrualnem sindromu in njegovih učinkih. Sobne rastline prav tako znižujejo stres, izboljšujejo naše razpoloženje in zmanjšujejo pritisk.

Poleg tega čistijo zrak in regulirajo temperaturo v prostoru, kar nam pomaga tudi pri izboljšanju razpoloženja in produktivnosti. Če se spopadate s sezonsko depresijo, potem izberite sobne rastline, ki cvetijo celo leto.

4. Vzpostavitev rutine ter ločevanje prostorov za delo in spanje

Avtor: Unsplash

Ena od značilnosti ljudi z zimsko depresijo je tudi to, da pozimi spijo dve uri dlje kot poleti. Poleg tega so zaspani tudi čez dan, zato je pomembno, da vzpostavimo spalno rutino. Na tak način tudi umirimo nihanje razpoloženja in zmanjšamo zaspanost čez dan. V zadnjih skoraj dveh letih so številni prisiljeni delati od doma, zaradi česar je rutina še toliko bolj pomembna.

Meja med delom in zasebnim življenjem in čeprav se zdi delo v postelji nekaj časa precej mamljivo, strokovnjaki svetujejo, naj bosta postelja in spalnica prostor za spanje in počitek. Če nimate drugega prostora, potem pa se vsaj izognite postelji. V nasprotnem primeru namreč naši možgani posteljo začnejo povezovati s službo in stresom, namesto s spanjem. 

5. Čas za relaksacijo in počitek je nujno potreben

Ste že slišali za Hygge? Hygge je danska beseda za občutek sprostitve, ugodja, čuječnosti in miru. Je karkoli, kar nas navdaja z dobrim občutkom, in zanj ni recepta. Ustvarite si okolje, v katerem se lahko sprostite in odmislite na skrbi.

Odstanite vse, kar nas moti in vznemirja. na tak način smo proaktivni ter preprečujemo oziroma se spopadamo z negativnimi čustvi.

New Report

Close