Spoznajte Aljo Horvat, Slovenko, ki dokazuje, da umetnost ni le hobi

11. november 2022

Spoznajte Aljo Horvat, Slovenko, ki dokazuje, da umetnost ni le hobi

11. november 2022
Foto: Saša Despot

Če Alje Horvat še ne poznate, ste pa zagotovo že videli njeno delo. Tudi Forbes ga je.

Slovenska oblikovalka Alja Horvat se je že pri svojih rosnih 25 letih povzpela med cenjene slovenske oblikovalce. Njena kariera je začela cveteti pri 21, pri 23 letih pa je bila velikega priznanja za svoje delo deležna še s strani Forbesa.

Ta jo je pred dvema letoma namreč uvrstil na svoj cenjeni seznam “Forbes 30 Under 30”, med 30 najvplivnejših umetnikov in kulturnikov, ki so stari manj kot 30 let.

A to se ni kaj dosti poznalo pri njenem delu, nam je v pogovoru zaupala Alja. Mnogo več ji je pomenilo sodelovanje s slovensko znamko Barcaffe, saj je to pripomoglo k temu, da so začeli njeno delo ceniti tudi v Sloveniji.

Alja bo konec novembra del strokovne komisije natečaja kreativnega projekta “Inspired by You,” ki ga v teh dneh razpisujeta LJFW, najuspešnejša slovenska platforma za spodbujanje in promocijo ustvarjalnosti na področju modnega oblikovanja, in podjetje Samsung Electronics, vodilno mednarodno tehnološko podjetje Samsung Electronics. Projekt nagovarja tako mlade oblikovalce, kot tudi druge ustvarjalce.

Strokovna komisija, ki jo poleg Alje sestavljata še Bojana Fajmut in Nina Jagodic, bo poiskala 20 kreativnih rešitev, dodatkov za Samsung Galaxy Flip4, in jih predstavila v ponedeljek, 28. novembra v Gledališču Glej v Ljubljani.

Foto: Saša Despot

Kaj je bila prva stvar, ki jo je narisala, kakšni so bili tvoji začetki?

Tega se ne spomnim, vem pa, da sem začela risati, ko sem bila zelo majhna. Takrat slik še nisi iskal po Googlu ali Pinterestu, jaz sem si takrat pomagala s foto albumi, to so bile moje prve risbe. Iz našega družinskega foto albuma.

Se spomniš prvega odziva tvojih najbližjih, ko jim je postalo jasno, da se boš s tem verjetno ukvarjala tudi kasneje?

Spomnim se likovnega pouka v osnovni šoli, to je bil za marsikoga predmet, pri katerem ti ni treba kaj dosti početi, jaz pa sem zelo uživala, pri tem predmetu sem se lahko res odklopila. Nekoč smo imeli dve uri likovnega pouka in jaz sploh nisem vedela, kaj se dogaja, učiteljici pa je bilo zelo všeč, da se lahko tako odklopim.

Ker sem bila že od majhnega zelo kreativna, so starši pričakovali, da bom šla v tej smeri. Kasneje sem hodila še na šolo za oblikovanje, potem študirala grafično oblikovanje, zato jih ne more presenečati, da nisem pristala v kakšni drugi smeri.

Si morda imela še kakšno drugo željo, se ukvarjati z nečem povsem drugačnim?

Ne, že od nekdaj sem vedela, da hočem delati v oblikovanju, če pa ne bi delala tega, sem si pa želela študirati pravo. Še vedno razmišljam o tem, ampak trenutno nimam časa. Pravo me je vedno zelo zanimalo, pristala pa sem na oblikovanju, kar je super.

Ukvarjaš se z grafičnim oblikovanjem; kako to zgleda v praksi, kako ustvarjaš?

Ko sem začela, sem vse počela tradicionalno, s svinčnikom, z barvicami in na papirju. Potem pa mi je fant v drugem letniku faksa dal njegovo grafično tablico, kateri sem se sprva zelo upirala. Rekla sem si, zakaj bi jo uporabljala, če sem si pred enim tednom kupila nove flomastre? (smeh)

Potem pa sem jo vzljubila in od takrat naprej delam samo na računalniku in tablici. Je veliko bolj priročno. Predvsem iz razloga, ker lahko izbrišeš in se nič ne opazi, popravljanje je veliko lažje, skice mi je lažje delati, …

Obožuješ nostalgijo in dizajn 60. in 70. let. Kako to, da te to tako navdušuje?

Do te estetike me je pripeljala glasba iz tega obdobja … težko objasnim, zakaj me to tako privlači, vem pa, da me zelo inspirira. Zelo mi je blizu, zelo mi je pri srcu, včasih neko stvar preprosto začutiš in težko objasniš, zakaj.

Te delo za znamke, ki te najamejo, inspirira, ali ti to predstavlja nek pritisk in omejitev?

Zelo rada sodelujem s podjetji. Najlepši del ustvarjanja je ko nekaj ustvariš in potem to vidiš na končnem produktu. Tako je bilo denimo pri projektu z Barcaffe, še lepše pa je bilo to, da so ljudje projekt zelo dobro sprejeli.

Projekti z drugimi podjetji so mi všeč tudi zato, ker včasih predlagajo nekaj, česar se sama sploh ne bi spomnila in iz tega pride navdih, ki ga drugače ne bi dobila.

Za katero znamko ti je bilo doslej najbolje ustvarjati?

Barcaffe. To je moj najljubši projekt, saj je bil že odziv od ljudi fenomenalen, zato mi je ta projekt res zelo pri srcu. Poleg tega sem imela res odprte roke, sicer so mi dali neke smernice, a so mi povsem zaupali.

Ali sploh še imaš čas ustvarjati kaj samo zase in po lastnem navdihu?

Imam. Ko si na začetku, sicer sprejmeš vse, kar ti je ponujeno, zdaj, ko sem že tako daleč, pa mi ni potrebno sprejeti vsega, kar pomeni, da imam posledično več časa zase.

Zdaj lahko sprejemam samo projekte, ki so mi blizu in za katere čutim, da so pravi. Tako mi ostane več časa za moje lastno ustvarjanje, kar je po eni strani super, po drugi strani je pa tako, da mi pri sebi ni treba loviti nekih rokov in delo ves čas prestavljam. Tako, da bi sama sebi morala začeti postavljati roke (smeh).

Kaj trenutno počneš zase?

Kolekcijo, skozi vse leto. Vsako leto dam ven štiri nove vzorce in s tem se tudi trenutno ukvarjam.

Je ta obleka, ki jo nosiš danes, del tvoje kolekcije?

Ja. Za blago ustvarim vzorec, ga natisnem na blago, naredim dizajn in dam šivilji zašit. Imam svojo modno kolekcijo (obleke, potiskane majice, krila), ne bi pa rekla, da sem modna oblikovalka (smeh). Sem tip človeka, ki se ne more osredotočiti samo na eno stvar, ampak potrebujem več, da se čutim izpopolnjeno, zato ves čas delam različne stvari.

Ne bi mogla samo risati, hitro mi postane dolgčas. Rišem, potem pa iz tega ustvarim še oblačilo. Rada imam razgibano delo, monotonost mi ni všeč.

Foto: Saša Despot

Si zadovoljna s prodajo svoje kolekcije?

Ja, prijetno sem presenečena. Ko sem začela, sem večino prodala v tujino, ravno po Barcaffeju pa se je zelo odprla tudi Slovenija, kar me je presenetilo, saj se mi ni zdelo, da smo v Sloveniji tako odprti za umetnost, za ročne in slovenske izdelke.

Iz kje iz tujine prihaja največ naročil?

Največ iz ZDA, ker tudi sicer največ delam z Ameriko. Sodelujem z agencijo iz Amerike, ki licencira moje izdelke, zato se pozna, da je ogromno naročil od tam. Ko sem začela, je bil moj glavni trg Amerika. Barcaffe je bil recimo moj prvi slovenski projekt, z njim se mi je začelo v Sloveniji dejansko odpirati.

Si si načrtno želela, da bi bil ameriški trg tvoj primarni?

Nisem načrtovala, kar zgodilo se je. Ko sem začela, na Instagramu nisem objavljala v slovenščini, zato predvidevam, da se je zato najprej bolj odprlo v tujini.

Lahko dela pri tebi naročijo tudi posamezniki, ali na tak način delaš samo z znamkami?

Nič več. Včasih sem sprejemala naročila posameznikov, zdaj pa ne več. Bolj sem se začela posvečati svoji kolekciji.

Tvoj talent je že pred dvema letoma, ko si bila stara komaj 23 let, prepoznal Forbes. Kako se ti zdi takšno priznanje?

Zelo sem bila vesela, saj skoraj vsi poznamo Forbesovo lestvico. Če te uvrstijo nanjo, dobiš neko potrditev, da nekaj delaš prav. Po tem se je sicer začela pandemija, zato uvrstitve na lestvico nisem mogla najbolje sprocesirati, sem bila pa zelo vesela.

A težko rečem, kakšni so občutki, saj si po eni strani zelo vesel takšnega priznanja, po drugi strani pa še vedno več pomeni, da imajo ljudje radi tvoje delo.

Foto: Saša Despot

Se je zate po tem kaj spremenilo?

Ljudje mislijo, da se dosti spremeni, ampak mislim, da se ni. Mogoče je res vplivalo tudi to, da je bila takoj za tem pandemija. Mogoče se pa je kaj spremenilo, a jaz tega nisem pripisala Forbesu.

Ali lahko od svojega dela živiš, si zadovoljna?

Ja, lahko.

Ko sem bila majhna, je prevladovalo prepričanje, da je umetnost lahko samo hobi, da se od tega ne da živeti, zato se mi zdi fajn, da sem lahko dokazala nasprotno.

Verjetno je pri nas ogromno umetnikov, ki lahko živijo od svojega dela, mislim pa, da so k temu zelo pripomogla tudi družbena omrežja. Zahvaljujoč temu lahko svoje izdelke prodaš na veliko več načinov, vse je veliko bolj razširjeno.

Boš kot žirantka projekta “Inspired by You,” bolj pozorna na funkcionalnost samega dodatka ali na dizajn?
Kot oblikovalka bom zagotovo na dizajn.

Misliš, da je sodelovanje in zmaga na takšnem natečaju dobra odskočna deska?
Videla sem, da je nagrada tudi predstavitev na LJFW – Ljubljanskem tednu mode, kar se mi zdi super odskočna deska. Več kot se pojavljaš, boljše je.

Telefon je postal naš nepogrešljiv spremljevalec. Uporabljaš dodatke zanj?
Ovitek .. (smeh)

Avtor
Piše

Branka Grbin

Style. Več novic

New Report

Close